פוינטרים לכתיבת שירה
#1
Music 
בחסות סדנת שירה של אבישי אדינבורג

איות\דקדוק
בחירת שפה
זרימה\מקצב
אמצעים אמנותיים
עקביות
רעיון

איות\דקדוק:
לא משהו מסובך- תבדקו את האיות שלכם ודאגו לכך שאתם משתמשים בדקדוק נכון.

בחירת שפה:
כאשר אנו כותבים שירה, עלינו לדעת באיזו סוג שפה אנו רוצים להשתמש: שפת יומיום, שפת רחוב, שפה רשמית, שפה מליצית, שפה ארכאית וכו'. השפה בה אנו משתמשים משפיעה על תוכן השיר, האמצעים האמנותיים המתאימים לו והאווירה שלו.

זרימה\מקצב:
למרבית השירה יש זרימה או מקצב. ואלה כמעט יותר מכל דבר אחר מבדילים את השירה מהסיפורת.
כיצד יוצרים זרימה?
-חריזה פעמים רבות תורמת לייצר אופי מוזיקלי לשיר, אך אין די בכך- והיא אינה תמיד הכרחית בכדי לייצר מקצב ליצירה.
-יש לשים לב למשקל של המילים שאנו משתמשים בהן. מילה מלרעית ומילה מלעילית אינן משתלבות יחד כחרוז, למשל, גם אם הן מסתיימות באותן האותיות, והמשקל השונה קוטע את הקצב של הקריאה.
-הברות. שורות לא מחוייבות להיות סימטריות מבחינת מספר ההברות שלהן, אך לעתים מבנה הברתי מסוים יכול להועיל. לדוגמה:
5 הברות
3 הברות
5 הברות
3 הברות
(ההאייקו היפני בנוי כ-5 הברות, 7 הברות ו-5 הברות שוב)

אמצעים אמנותיים:
יהיו אשר יהיו האמצעים האמנותיים שתשתמשו בהם- השתדלו להימנע מקלישאות אמנותיות.
דוגמאות לאמצעים אמנותיים:
חריזה סמוכה* (חריזה שאינה מדוייקת, אך קרובה מספיק- לחרוז "קוף", עם "טוב", למשל. בכל שפה ישנם עיצורים דומים- ב' ו-פ', כמו בדוגמה הנ"ל, או ד' ו-ת', נ'- ו-מ' וכו')
חריזה ויזואלית* (כשמילה, כאשר היא כתובה ללא ניקוד, נראית כאילו היא אמורה לחרוז מילה אחרת, אך אינה בפועל, בגלל משקל שונה- מלרע\מלעיל- או ניקוד שונה)
מטונימיה (התייחסות אל פרט המרכיב את השלם כמייצג את השלם כולו)
פסיחה (קטיעה של מקצב, של משפט, של שורה)
דימוי (השוואה, המשלה של דבר אחד לאחר- "עיניך כמו ים"- דוגמה לדימוי קלישאתי להחריד)
מטאפורה (כמו דימוי; אך אין השוואה- הדבר גם דבר אחר- "עיניך הן ים"- קצת יותר טוב, אבל עדיין קלישאתי)
פואנטה (לא צריך להסביר יותר מדי, הסוף מביא איתו הפתעה, שהרמזים אליה היו דקים, או שלא היו אליה רמזים כלל)
אירוניה (פער במידע- בין הקורא לדמויות, בין מספר לקוראים וכו')

עקביות:
הקפידו, לגבי כל השלבים שעברו, להיות עקביים יחסית בבחירות שלכם- לא להחליף את הרמה המשלבית של השפה במהלך השיר, לא לשבור את המקצב, לא לבלגן את השיר עם יותר מדי אמצעים אמנותיים אשר סותרים אחד את השני או פשוט אינם מתאימים.

רעיון:
הסייג הגדול ביותר לעקביות הוא מה שמשרת את הרעיון. בעבור הרעיון העליון אותו אתם מנסים להעביר דרך השיר, מותר לכם לשבור כל כלל שהופיע למעלה, אבל תמיד יש לקחת בחשבון שיקולים של מינון.
תמיד תהיו ממוקדים בכתיבה באשר לרעיון והשתדלו שלא לסתות ממנו (אלא אם- הפתעה- זה משרת אותו).

*אלה השמות שאני נתתי לאמצעים אמנותיים שאני עושה בהם שימוש
הגב
תודה ניתנה ע"י:


קפיצה לפורום:


משתמשים אשר צופים באשכול: 1 אורחים